Wciąż czekamy na decyzje o wyborze dostawcy nowych samolotów regionalnych dla PLL LOT. Jej brak nie oznacza jednak, że flota przewoźnika w najbliższym czasie nie będzie się zmieniać. LOT czeka na dostawy kolejnych B737 MAX i szykuje się do odstawienia najstarszych i najmniejszych Embraerów.
Obecnie flota PLL LOT składa się z 86 samolotów: sześciu boeingów B737-800, 18
B737 MAX, ośmiu B787-8, siedmiu B787-9 Dreamliner (niestety 5 z nich obecnie nie wozi pasażerów) oraz 47 embraerów E-Jet: pięciu E170, 15 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), ośmiu E190, 16 E195 oraz trzech E195-E2.
LOT: Więcej B737 w lecie 2026. Wycofanie najstarszych Embraerów
LOT oczekuje na dostawę kolejnych boeingów 737 MAX 8. Harmonogramy i plany ulegają jednak modyfikacją. LOT wyjaśnia, że po otrzymaniu aktualizacji założeń leasingodawców i Boeinga dostawa kolejnych 13 nowych samolotów Boeing 737 MAX 8 nastąpią już po sezonie lato 2025, ale w większości przypadków przed sezonem lato 2026. – Sezon lato 2025 został zabezpieczony dostawami samolotów zrealizowanymi w drugiej połowie 2024 roku – podkreśla przewoźnik.
W kontekście zmienności sytuacji rynkowej, PLL LOT dopuszczają możliwość przedłużenia operowania wybranymi samolotami Embraer pierwszej generacji o jeden rok, a także scenariusz, w którym w sezonie zima 2025/2026 zwrócona zostanie leasingodawcom niewielka liczba najstarszych samolotów Embraer. – Staramy się układać plany zwrotu najstarszej floty i dostaw nowej floty w sposób dopasowany do sezonowości przewozów. Jesteśmy zadowoleni z elastycznej postawy i zrozumienia naszych partnerów biznesowych – podkreśla przewoźnik.
Chodzi tutaj o samoloty Embraer 170 i 195, których umowy leasintu wkrótce się kończą. – Narodowy przewoźnik buduje swoje plany zwrotu samolotów tak, aby zapewnić płynność w dostawach przyszłej floty. Dodatkowym elementem strategii floty LOT jest stopniowe zwiększanie średniej liczby miejsc w kabinie samolotu regionalnego i stopniowe wycofywanie z floty kolejnych małych samolotów regionalnych Embraer 175 – doprecyzował przewoźnik w ostatnim komentarzu dla portalu Fly4Free.
LOT: Kiedy nowa flota?
Na początku tego roku powinniśmy także poznać decyzję w zakresie wyboru dostawcy nowych samolotów regionalnych dla przewoźnika. PLL LOT chcą pozyskać do 84 samolotów floty regionalnej – w tym przypadku możliwych jest dwóch dostawców: Emabraer z E2-195 oraz Airbus ze swoim A220.
– Myślę, że
w I kwartale 2025 r. harmonogram tego projektu został zmodyfikowany, nie planujemy już kolejnych przesunięć i nie widzimy nowych przeszkód, które miałyby stanąć na drodze – mówiła kilka tygodni temu Dorota Dmuchowska, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych.
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, uważa, że w najbliższych latach flota szerokokadłubowa LOT powinna się podwoić.